Monday, June 08, 2009

Dup Dap Dup Dap!

Semalam husband bawa mengurut dgn bidan kampung dia. Pas ngurut, kurang sikit sakit belakang dan pinggang. Kaki pun dapat angkat tinggi sikit, dapat la angkat sikit waktu ambil air sembahyang. Wlpn due date 5 Julai, makcik (bidan tu) kata maybe saya bersalin lebih awal, dalam satu atau dua minggu lagi sbb kepala baby dah betul2 turun ke bawah (dah masuk ruang tulang pelvic). Yey!

Pejam celik, dah minggu ke 37! *Gasp*! Berdebar-debarnya. Rasa excited (sebab bakal dapat jumpa&pegang my own baby), rasa takut (labour pain sesuatu yang sangat menakutkan!), dan macam2 lagi.

Husband selalu risau sebab walaupun dah sarat 37 minggu, masih selalu kena balik kerja lewat. Nak buat mcm mana... Perut dah besar pun, tetap drive sendiri pergi-balik kerja. Selagi mampu, tak de sebab nak nyusahkan husband. Dia pun letih jugak kena berulang Kajang-Seremban setiap ari.

Setelah difikirkan secara mendalam (dan juga atas nasihat mami & pengaruh kawan2 seperti azimah), saya decide utk bersalin di Hosp Putrajaya. Wlpn husband tak leh temankan b'mlm, tapi sy tak sanggup dia keluarkan RM6k++ semata-mata sebab kalau sy ada komplikasi waktu bersalin sedangkan sy yakin hospital kerajaan boleh handle sebarang komplikasi. Tak sanggup husband habis sebanyak tu sekadar untuk perbezaan layanan. Dah byk sgt duit dia habiskan sbb sy slalu sakit & sbb nak layan selera makan sy yg mcm2..hehe..

Duit yang dpt dijimatkan tu, boleh digunakan utk perkara yang lebih penting...t'utama berkaitan baby & barangan utk rumah kitorg di Cyberjaya yang masih tak siap2 lagi...entah bila la nak siap rumah tu...tak sabar nak ada rumah sendiri...marah sungguh dengan pemaju Talam yang lembab&menipu & pihak berkuasa yang tak ambil tindakan tegas...

Azimah, Kak Ummul, Fiza, dan ramai lagi boleh je survive bersalin di hosp kerajaan, nape lak sy tak leh. Kena yakin boleh & kuatkan diri! Wlpn sy tak fhm sepatah pun doa yang husband sy baca setiap hari sambil gosok perut sarat ni (sbb dlm bhs Arab), tapi sy pasti dia pun doakan yang terbaik.

Sugar test hari tu sy lulus. Yey! Tekanan darah pun normal. Harap2 mmg tak de masalah nak bersalin dgn baik nanti.

P/S: Sha tak nak join buat blog ke? Senang nak baca update pregnancy dia nanti.

2 comments:

  1. kesiannya awak..dah sarat pun tapi still kena bawa keta travel malam2..bos awak x consider langsung la..

    ReplyDelete
  2. Insya Allah...feedback dr kwn2 sy yg bersalin kt hosp putrajaya, sumenye kate ok....x sama cm hosp kerajaan yg lain (yg oldies)...Insya Allah, awk pn ok....

    P/S:tggu berita baik sy nnt yer...Insya Allah..leh bw anak2 dtg skali...

    ReplyDelete